Bahagian Mata Keris

Nagasastra Keris berlok 13 dengan ukiran kepala naga pada bahagian pangkal mata keris manakala badan naga tersebut berkeluk-keluk mengikut lok di tengah keris hingga ke hujung Pada mata keris juga kelihatan corak yang pelbagai yang terhasil daripada pahatan pelbagai jenis besi. Kebanyakan keris terdiri dari jenis yang berlok sama ada tiga lima tujuh atau sembilan dan lurus.

Kenapa Keris Keris Adalah Produk Pertiga Malaysia Facebook

Antara lain terdapat kepercayaan bahawa keris mempunyai semangatnya yang tersendiri.

Bahagian mata keris. Senjata ini terbahagi kepada tiga bahagian yaitu mata hulu dan sarung. Namun bagi dunia Melayu dan Nusantara keris memiliki harga yang lebih tinggi. Pada bahagian sarung keris ini pula ukuran batangnya tidak begitu lebar tetapi tirus serta berbentuk bulat di bahagian pangkalnya.

Keris jenis Sumatra. Keris sering dikaitkan dengan kuasa mistik oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Dalam falsafah Hindu persatuan antara lingga dan yoni adalah simbol kesuburan keabadian dan kekuatan.

Tiga aspek penting mata keris adalah rupa awan larat dan corak pamor bentuknya dan corak berombak yang wujud dari campuran logam dan nikel. Pada mata masyarakat barat senjata seperti keris memiliki nilai hanya apabila memiliki rupa bentuk dan fizikal yang cantik sahaja. Senjata ini juga merupakan lambang kedaulatan orang Melayu.

Mata keris yang mempunyai lok-lok yang panjang biasanya mengerjakannnya mulai dari bahagian pangkalnya berselang-selang di atas landasan setelah bahagian tersebut dipanaskan. Senjata ini terbahagi kepada tiga bahagian yaitu mata hulu dan sarung. Bahagian keris yang paling penting ialah matanya dengan estetika yang tersendiri berbanding dengan mata pedang Damsyik.

Keris harus terdiri daripada dua bahagian utama iaitu bahagian bilah atau mata keris termasuk pesi1 dan bahagian ganja2 Kalau bahagian bilah dan pesi melambangkan wujudnya lingga maka bahagian ganja pula melambangkan wujudnya yoni. Pada awal tahun 2001 sebutan ganja lebih banyak digunakan daripada aring terutama di Singapura Johor Serawak Sabah dan Negeri Sembilan. Mata pada sebuah senjata mempunyai dua arti.

Panjang matanya di antara 18 dan 20 sentimeter sm dan lebar 2 sm. Ianya dinamakan Keris Bahari dan mempunyai mata yang panjang tirus lurus atau pun berlok sehingga ia juga disebut Keris panjang. Keris berasal dari Kepulauan Jawa dan keris purba telah digunakan antara abad ke-9 dan abad ke-14.

Keris sering dikaitkan dengan kuasa mistik oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Kali ini saya ingin kongsikan sedikit ilmu berkaitan bahagian - bahagian pada mata keris. Keris sering dikaitkan dengan kuasa mistik oleh orang Melayu pada zaman dahulu.

Hulu pegangan atau landaian keris bahasa Jawa. Pangkal bilahnya agak lebar dengan lok yang tidak begitu ketara. Senjata ini terbahagi kepada tiga bahagian yaitu mata hulu dan sarung.

Keris jenis ini ditentukan pada mata hulu dan sarungnya. Dari segi estetika mata keris bersifat organik dihasilkan mengikut tradisi dan kepercayaan kebatinan. Mata keris merupakan campuran besi dari bumi dengan tahi bintang dari langit.

Keris berasal dari Kepulauan Jawa dan keris purba telah digunakan antara abad ke-9 dan abad ke-14. Mata Keris dan Bentuknya memberi segala penjelasan tentang mata-mata keris sejak senjata tersebut wujud di Pulau Jawa pada abad ke-8. Gaman mempunyai corak boleh diperlihatkan gandik yang bermacam-macam motifnya.

Kemudiannya bahagian yang paling mudah dikenali dari jenis Keris Bugis ini adalah dengan keadaan buntutnya yang berbentuk mata kapak. Ia mempunyai bilah yang tegap tebal kukuh dan berat. Bagian Struktur Keris Melayu Setelah kita mengenal lebih dekat tentang Keris sebagai senjata orang Melayu maka alangkah baiknya kita juga mengenal Bagian-bagian Struktur Keris Melayu.

Antara lain terdapat kepercayaan bahwa keris mempunyai semangatnya yang tersendiri. Keris sering dikaitkan dengan kuasa mistik oleh orang Melayu pada zaman dahulu. Senjata ini terbahagi kepada tiga bahagian iaitu mata hulu dan sarung.

Keris ini mempunyai pengaruh Bugis yang ketara terhadap reka bentuknya. Keris Beko atau Beka Keris ini mempunyai mata yang lebar dan seakan-akan buah beka. Mengenal Bahagian - Bahagian Pada Mata Keris Assalamualaikum dan salam sejahtera semua kepada anda yang setia mengunjungi halaman blog Keris Pusaka Melayu ini.

Antara lain terdapat kepercayaan bahawa keris mempunyai semangatnya yang tersendiri. Keris berasal dari Kepulauan Jawa dan keris purba telah digunakan antara abad ke-9 dan abad ke-14. Bilah matanya juga rata tidak berlurah tidak beralur.

Berikutnya akan dapat diketahui beberapa bahagian dari sebilah keris itu dengan nama-namanya seperti berikut ini. Badik mempunyai mata yang lurus dan berkeluk seperti keris. Corak ini dikenali sebagai pamor.

Sedangkan mata keris yang lok-loknya pendek mengerjakannya dengan cara dikikir. Gambar 43 menunjukkan sebilah Keris Bugis yang mempunyai ulu dan sarung yang terbuat dari gading dan pada batangnya dilengkapi dengan simpai logam yang berbunga dan di tengah-tengah batangnya dihiasi dengan. Hulu dan sarungnya diperbuat daripada kayu tanduk dan gading serta dihias dengan motif awan larat.

Keris mempunyai berbagai-bagai bentuk dan ukuran. Badik mempunyai mata yang tebal di bahagian belakangnya dan meruncing dihujungnya. Untuk keris Bali ada yang bentuknya menyerupai dewa pedande raksasa penari pertapa hutan dan ada yang diukir dengan kinatah emas dan batu mulia dan biasanya bertatahkan batu mirah delima.

Keris digunakan untuk mempertahankan diri misalnya sewaktu bersilat dan sebagai alat kebesaran diraja. Catatan nama bahagian-bahagian ricikan keris ini masih banyak digunakan sampai dengan tahun 1980-an tetapi setelah masa itu nama ricikan yang berasal dari Indonesia mulai banyak digunakan. Makna sebilah keris bagi dunia Melayu terletak pada pemikiran falsafah dan nilai kepercayaan yang ada pada karya itu.

L 8 On Twitter Mistik Yang Makin Ditelan Zaman Keris

Toko Barang Lama Mistik Keris Buntat Geliga Batu Permata Kebal Alam Ghaib Besi Kursani Emas Asli Www Wasap My 60125329588 Gemstones Personalized Items Coins

Toko Barang Lama Mistik Keris Buntat Geliga Batu Permata Kebal Alam Ghaib Geliga Puteri Bunian 3 Beradik Mistik Batu Permata Permata Delima

Spirit Of Tajong Mengenal Keris

Lestari Keris Facebook

Toko Barang Lama Mistik Keris Buntat Geliga Batu Permata Kebal Alam Ghaib Batu Tok Wali Asli Lekat Magnet Batu Magnets Rings

Keris Pusaka Melayu January 2013

Tongkat Komando Kayu Bertuah Galih Asem Kayu Tongkat Desain

Toko Barangan Item Kebal Mistik Geliga Permata Keris Buntat Alam Ghaib Berkhadam Barang Lama Antik Kebal Delima Bunian Zamrud Gemstones Football Helmets Helmet

Dsc 0960 Bahagian Bahagian Keris Lokasi Istana Jahar M Flickr

Nota Psv Spm Senjata Keris

Toko Barang Lama Mistik Keris Buntat Geliga Batu Permata Kebal Alam Ghaib Cincin Mata Kucing 3 Lapis Warna Gemstones Snow Globes

Toko Barang Lama Mistik Keris Buntat Geliga Batu Permata Kebal Alam Ghaib Gelang Gemunggal Pulau Dan Gemunggal Kampung Dog Bowls Gemstones Bowl

Keris Pusaka Melayu Mengenal Bahagian Bahagian Pada Mata Keris

Noenk Cahaya Ricikan Keris

Mengenali Bahagian Bahagian Keris Demi Rakyat Johor Facebook

Bahagian Keris Menurut Khazanah Puak Yayasan Alam Melayu Sriwijaya Malaya Facebook

Pin Oleh Pepperkoek Di Keris Tombak

Dunia Niezam Jenis Jenis Keris Dikenalpasti


LihatTutupKomentar